V tomto školskom roku sme už štvrtýkrát zorganizovali Deň Zeme pod názvom ZELENÝ DEŇ na našej škole. Cieľom tohto dňa je rozvíjať a uplatňovať zložky environmentálnej výchovy v súlade s Koncepciou environmentálnej výchovy a vzdelávania na všetkých stupňoch škôl v SR a Akčným plánom výchovy a vzdelávania k TUR v SR.
Na podporu rozvíjania vzťahu k prírode,
jej ochrane chceme zvyšovať povedomie žiakov rôznymi pripravenými aktivitami rozvíjajúcimi ich zdravie, ochranu životného prostredia čistením vybraných prírodných priestorov, pôsobiť na žiakov preventívne, aby neznečisťovali a nepoškodzovali životné prostredie, aby ho chránili pred nežiadúcimi vplyvmi spôsobenými činnosťou človeka.
Aktívne uskutočňujeme zber papiera, pri aktivitách využívame odpadové materiály, upozorňujeme na potrebu a význam zdravej výživy začlenením ovocia a zeleniny do jedálneho lístka.
Vyhodnotenie aktivít
5. a 6. ročník:
1. Maľovanie na kamene: (1 skupina) = 16 žiakov
p.uč. Koperová
Počas vychádzky žiaci nazbierali vhodné kamene pri rieke Kysuca a v škole maľovali na ne rôzne obrázky s témou „Deň Zeme“.
Aktivita žiakov zaujala, maľované kamene sú vystavené v hlavnom pavilóne.
2. Čistenie minerálneho prameňa v Bukove: (1 skupina) = 17 žiakov
p.uč. Pijáková
Žiaci vyčistili okolie minerálneho prameňa v Bukove (nazbierali 4 vrecia odpadkov), našli divú skládku odpadu, pozorovali úpravy potoka protipovodňovými zábranami na vodnom toku.
Miestni občania vyjadrili pochvalu a poďakovanie za vyčistenie.
3. Zdravé nápoje a šaláty (2 skupiny, každý žiak prispeje na materiál 0,50€) = 34 žiakov
p. uč. Mackovčáková, Pišková
V priestoroch školskej kuchynky a triedy deti pripravili chutný zeleninový a ovocný šalát, kompót z čerstvých jabĺk, zeleninové a ovocné chuťovky, citrusový nápoj.
Sponzorom tejto aktivity bol Ovocie a zelenina, Bukov.
Je prekvapujúce, že v domácom prostredí takéto jedlá a nápoje vôbec nepripravujú. Aktivita bola motivačnou na spestrenie jedálneho lístka. Každoročne deti táto činnosť zaujme a môže byť prínosom pre zlepšenie stravovacích návykov.
4. Ekoart - spracovanie odpadového materiálu – sochy a iné výrobky (2 skupiny)= 24 žiakov
p. uč. Kočiová, Gottvaldová
Deti pod vedením vyučujúcich vymodelovali sochu „Zem v rukách človeka“, ktorá je osadená do zeme pred tretím pavilónom.
Sochu formovali prevažne z odpadových materiálov: konáriky po orezaní stromčekov a kríkov v školskom areáli, staré noviny, obväzový materiál, rôzne plasty.
http://zsrazusova.sk/index.php/aktuality-skolske-akcie/skolske-akcie/257-zel-den#sigProGalleria9de7b376e6
5. Spracovanie textilných materiálov - maľovanie na tričká, tašky (2 skupiny)=29 žiakov
p. uč. Máčiková, Lipková
Na túto aktivity využili deti textilný odpad, staršie ale i nové tričká. Počas aktivity z prineseného plátna ušili rôzne vrecúška, vyrobili textilné hračky, maľovali rôzne prírodné motívy nielen na vrecúška, ale aj na tričká, ktoré sa stali krajšími a jedinečnými.
Deti sa tiež naučili ako sa vyrábajú textilné hračky.
Niektoré produkty sú vystavené v hlavnom pavilóne.
6. Prútené a drevené výrobky (2 skupiny) = 24 žiakov
p. uč. Skarupa, Čimborová
Z odpadového dreva a prútia deti vyrobili rôzne hračky - lodičky, plte, autíčka, domčeky, ktoré sú vystavené v hlavnom pavilóne.
7. Mediálne spracovanie aktivít ku Dňu Zeme (1 skupinka)=7 žiakov
p. uč. Czán
Žiaci zdokumentovali takmer všetky aktivity žiakov, videli svojich kamarátov zo všetkých ročníkov pri práci v škole, ale aj pri rieke, boli sa pozrieť aj na čističke a u hasičov.
Mali možnosť spoznať prácu novinárov, fotografov, spôsoby spracovania dokumentácie.
Za obsahové a materiálové zabezpečenie zodpovedali vedúci skupín.
7. ročník
Exkurzia na Požiarnu stanicu v Čadci a čistenie areálu, alebo verejných priestranstiev
- 8:30 odchod zo školy,
- 9:30 – 11:30 prehliadka stanice a beseda
- 11:30 – 12:30 návrat do školy
p. uč. Svrčková, Marjaková, Masárová
Po úvodnej besede, ktorá bola zameraná na požiare, zakladanie ohňa, manipuláciu s pyrotechnikou, prácu hasičského a záchranného zboru mali deti možnosť prezrieť si vybavenie hasičov a záchranárov, ktoré používajú pri svojej práci, kládli im otázky zamerané na ich prácu, vyskúšali ochranné obleky, masky. Mali možnosť uvedomiť si, aká je ich práca náročná a ako človek často hazarduje so svojim životom a životným prostredím.
Vzhľadom k veľkému záujmu žiakov, exkurzia trvala dlhšie ako sme predpokladali, preto žiaci nečistili areál školského ihriska.
http://zsrazusova.sk/index.php/aktuality-skolske-akcie/skolske-akcie/257-zel-den#sigProGalleriaffb2a53152
8. a 9. ročník
Exkurzia do Čistiarne odpadových vôd v Čadci (30 žiakov z VIII.D a VIII.C)
8:00 odchod zo školy
8:30 – 11:30 prehliadka čistiarne s besedou
11:30 – 12:30 návrat do školy
p. uč. Šurhaňáková, Kapustová
Žiaci mali možnosť prezrieť si priestory Čistiarne odpadových vôd v Čadci, spoznať spôsoby úpravy odpadovej vody, ktorú všetci produkujeme pri každodennej činnosti, uvedomiť si, že voda, ktorú vypúšťame do riek nesmie obsahovať nebezpečné produkty, aby sa zachoval život v našich vodných tokoch.
Vzhľadom k veľkému záujmu žiakov, exkurzia trvala dlhšie ako sme predpokladali, preto žiaci nečistili areál školského ihriska.
Zber papiera a čistenie školského areálu (IX.D)
p. uč Behúňová
Žiaci zabezpečovali zber papiera v škole, čistili školský areál.
Čistenie pobrežia rieky Kysuca (100 žiakov)
VIII.A, VIII.B, VIII.C (asi 50 žiakov), IX.A, IX.B, IX.C (asi 50 žiakov)
8:00 odchod zo školy
8:30 – 12:30 čistenie
p. uč. Ječmenová, Benková
p. uč. Martiniaková, Seman, Stehlíková
Žiaci sa aktívne zapojili do čistenia brehov našej rieky Kysuca, vyzbierali množstvo odpadu, ktorý tam nahádzali naši spoluobčania, priniesla voda z horného toku rieky. Mali možnosť uvedomiť si nezodpovedné správanie sa ľudí k svojmu životnému prostrediu.
http://zsrazusova.sk/index.php/aktuality-skolske-akcie/skolske-akcie/257-zel-den#sigProGalleria91df1902d6
ČASOVÝ HARMONOGRAM 20. apríl 2012
7:30 – 8:00 - príprava materiálu a učební (vedúci skupín)
8:00 – 8:30 - otvorenie Zeleného dňa, rozdelenie žiakov do skupín,
žiaci 5. – 7. ročníka nastúpia pred pavilónom dielní,
žiaci 8. – 9. ročníka pred hlavným pavilónom
8:30 – 12:30 - aktivity
12:30 – 13:00 - vyhodnotenie aktivity, odovzdanie materiálu na prezentáciu
13:00 – 13:30 - vyhodnotenie aktivít a výsledkov (učitelia)
Vedúci skupín / triedni učitelia informovali žiakov, zodpovedali za bezpečnosť a plnenie úloh aktivity. Pred odchodom z areálu školy vyzdvihli si lekárničky, vrecia a rukavice pre žiakov.
Po skončení aktivít vyučujúci priniesli na vyhodnotenie a na výstavku:
· recepty nápojov, šalátov na plagátikoch (ochutnávka bola len pre účastníkov)
· namaľované kamene
· maľované tričká, tašky, textilné hračky
· prútené a drevené výrobky
· dokumentačný materiál (fotografické zábery)
Poznámky (pre budúci školský rok):
· zabezpečiť pre žiakov, ktorí čistia brehy Kysuce dezinfekčný gél na ruky, aby si mohli očistiť ruky, keď desiatujú
· aktivitu čistenie okolia prameňa v Bukove doplniť: ráno premietnuť deťom environmentálny film alebo dokument, aby bol program dostatočne naplnený,
· zvážiť možnosť exkurzie do separačnej haly – triedenie odpadu,
· využiť drevo zo zrezaných stromov, kríkov na úpravu školského areálu – napr. na vybudovanie lavičiek, oddychových zón pre žiakov, družinárov (bolo by možné využiť aj časti starého školského nábytku),
· zapracovať do školského vzdelávacieho programu – starostlivosť o životné prostredie v školskom areáli
Medializácia priebehu Zeleného dňa a výsledkov aktivít ku Dňu Zeme p. uč. Masárová, Czán
Za organizáciu Zeleného dňa zodpovedala p. uč. Svrčková
Vyhodnotenie spracovala Mgr. G. Svrčková